جاذبه های طبیعی اطراف مشهد

جاذبه های طبیعی اطراف مشهد

 

مشهد از بزرگترین و پر مسافر ترین شهر های ایران سالانه میزبان تعداد بالایی از زائرانی است که به قصد زیارت امام هشتم به این شهر سفر میکنند . اگرچه زیارت ، غالبا اولین هدف در سفر به مشهد است اما شما میتوانید یک سفر زیارتی و سیاحتی بی نظیر را در این شهر تجربه کنید . مسافران با برخی جاذبه های مشهد تا حدی آشنایی دارند اما طبیعت بسیار زیبا و دیدنی در اطراف مشهد و شاید کمی دور تر از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است . ما در این مطلب قصد داریم جاذبه های طبیعی اطراف مشهد را معرفی کنیم تا اگر مشهدی یا مسافر هستید یک تجربه طبیعت گردی به یاد ماندنی را تجربه کنید .

 

 

دره شمخال

دره شمخال در فاصله ی ۲۰۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری قوچان در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده .در واقع شمخال نام روستای کوچک و خوش آب و هوا است که معنای آن در زبان محلی تفنگچه قدیمی است و علت نام گذاری این است که احتمالا مردم بومی منطقه در گذشته از آن استفاده می کردند . طول مسیر دره ۱۸ کیلومتر تخمین زده شده و در میان کوه های سنگی با دیواره های بلند به طول ۲۰۰ متر قرار دارد که شروع مسیر از روستای چمخال است و تا روستای بعدی یعنی محمد تقی بیگ امتداد دارد .

این دره طبیعتی بکر و حیرت انگیز دارد و برای کوه نوردی و صخره نوردی مناسب است .  دره شمخال اخیرا مورد استقبال گردشگران و طبیعت گردان بسیاری واقع شده و  هر ساله به تعداد تور های گردشگری آن افزوده میشود .

مسیر دره پر پیچ و خم و تا حدی صعب العبور است و برای بالا رفتن از صخره ها نیاز به حداقلی از  مهارت در صخره نوردی دارید . بنابراین پیشنهاد میکنیم در این سفر کودکان و سالمندان را همراه خود نبرید.

درختان تنومند گردو با قدمت بالای ۱۰۰ سال ، بوته های تمشک کوهی ، چشمه هایی با آب زلال و شفاف ، رودخانه ها و…بخشی از زیبایی هایی است در طول مسیر میتوانید از تماشای آن لذت ببرید .

آب و هوای این منطقه مطبوع و معتدل است و بهترین زمان برای سفر به این جاذبه ی طبیعی فصل بهار و تابستان است که دره در سرسبز ترین و زیباترین حالت ممکن است  .

 

 

 

 

 

دره آل

این دره در روستایی با همین نام در فاصله ۴۵ کیلومتری مشهد و در جاده مشهد کلات واقع شده  . در مورد علت نام‌گذاری روستا روایت‌ های مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها اسرارآمیز و خوفناک هستند. برخی بر این باور هستند که این دره محل زندگی موجوداتی به نام آل بوده . موجودی که  خوفناک و نامرئی است  و قصه‌های عجیب و مرموزی در مورد آن روایت می‌شده .

یکی از بخش‌ های دره آل ، دره انجیر نام دارد و دلیل نام آن وجود درختان انجیر زیادی است که در آنجا به چشم می‌خورند. چشمه‌ای آرام و زلال در کنار درختان انبوه انجیر جریان دارد که جلوه بسیار زیبایی به دره داده است.

غار دره آل هم یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است .این غار از لحاظ تاریخی ارزشمند است و برخی از غارنوردان در آن آثاری از اسکلت‌های انسان‌های اولیه کشف کردند .

درون دره آل مشهد، پنج آبشار جریان دارند که  فصلی هستند. اگر میخواهید از تماشای این آبشار ها لذت ببرید فصل بهار را برای بازدید از این دره انتخاب کنید . این آبشارها از درون سنگ‌ها و صخره‌های کوه هزارمسجد عبور می‌کنند و در فصل‌های پر بارش جنب‌و‌جوش بیشتری دارند .

 

 

 

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز در میان رشته کوه های بینالود و در فاصله ۴۰ کیلومتری مشهد ؛  قرار دارد . مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار و در ارتفاع ۲۵۰۰متری از سطح دریا است .

این دریا چه به لحاظ تاریخی نیز حائز اهمیت است .در باور زرتشتیان آب این دریاچه مقدس و شفا بخش بوده و از آن برای درمان امراض استفاده می‌ کردند. گفته شده یزدگرد اول از پادشاهان ساسانی در آخرین سفر زندگی‌اش  برای درمان راهی شرق ایران و این دریاچه شده است .

به دلیل آب و هوای کوهستانی و وجود آب فراوان این منطقه پوشش گیاهی خاصی دارد . درختان مختلفی مانند بادام کوهی و گیاهان دارویی و مفید بسیاری همچون بابونه، کاسنی، خارشتر، آویشن و … در این منطقه وجود دارد .

از نظر تنوع جانوری نیز این منطقه بسیار غنی است و حیوانات متنوعی مانند گراز، بز کوهی، کل، کبک، عقاب، روباه، گرگ و مار و…در آن جا زندگی میکنند . ماهیان زیادی نیز در این دریاچه زیست می کنند .

کوهنوردی در قله ها و ارتفاعات اطراف دریاچه و ماهیگیری از تفریحات جذابی است که گردشگران زیادی را به این خطه جذب میکند .

این دریاچه در هر فصلی از سال  زیبایی خاص خود را دارد. در بهار می‌توانید از گشت و گذار در محیطی سرسبز و باصفا لذت ببرید و دریاچه را در میان چمنزارها و گلزارهای دامنه‌های اطراف تماشاکنید.به دلیل جو کوهستانی در تابستان نیز آب و هوای این دریاچه مطبوع و دل انگیز است و تماشای دریاچه در زمستان و هنگام بارش برف بسیار به یاد ماندنی  است .

 

آبشار  و دره اخلمد

 

آبشار و دره اخلمد در روستایی با همین نام در فاصله ۸۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته است . اخلمد یکی از روستاهای اطراف مشهد با قدمتی بالا و در میان رشته کوه های بینالود است .

در دره اخلمد آبشار هایی وجود دارد که اولین آن ها پس از طی مسیری طولانی که باید پیاده طی شود با ارتفاع ۲۳ متری خودنمایی میکند . یک کیلومتر بعد آبشار بعدی که آبشار اصلی اخلمد است با ارتفاع ۴۰ متر وجود دارد .آبشار های سوم و چهارم هم آبشارهای دائمی و بقیه آبشار ها فصلی هستند .

جنس آهکی کوه های اخلمد باعث ایجاد حفره های عمیق زیر این آبشار ها شده  و دیوار های صخره ای با ارتفاع ۲۰۰-۳۰۰ متر سنگ نوردان و کوه نوردان زیادی را به این دره جذب میکند .

هوای این منطقه بسیار تمیز و دل انگیز و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی اخلمد مشهور است.

 

 

 

 

درباره مشهد بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی مشهد و راهنمای سفر به مشهد

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها